zondag 14 september 2014

Suwarrow dag 513-518

Suwarrow dag 513

Na 2 maand ruikt de Nautilus weer naar een bakkerij. Specialiteit, wit brood en rozijnenbananen brood ( draaien bananen in alles nu, 3 trossen natuurlijk allemaal op hetzelfde moment rijp).

10u, wandelen rond het eiland met zijn 9nen en eindigen in een Hot Tub , alleen het badschuim met een speciaal geurtje ontbreek. Het is zo ontspannend dat we de tijd uit het oog verliezen, resultaat 9 knal rode toeristen.

15u, snorkelen

15u30, douch op het achterdek in het paradijs, 3 haaien draaien ondertussen cirkeltjes achter onze boot ( zijn niet gevaarlijk volgens ranger Harry maar lees van hun gezicht af: “ val er in, val er in!”).

16u, de mannen gaan vissen en de vrouwen…drinken sangria.

17u, 5 poepen ( billen, bumps) in de lucht op het voordek van de Nautilus, lichaam en geest moeten terug in balans gebracht worden… yoga is de oplossing( evenwicht zoeken neemt alleen net iets langer in beslag dan normaal).

18u, eerste dinghy komt terug zonder vis, 2 de dinghy komt terug zonder vis, 3 de dinghy ( met onze Seppe in) komt terug met …5 vissen!!! “ Ik heb ook een haai gevangen!!!!” roept hij glunderend. “Durfde hem niet aan boord halen” zucht Hans. Dat snap ik nu niet!?!

22u30, “oHw is it that late we have to get to our boat!”, 3 dinghy’s verlaten de Nautilus.

Samenvatting van de dag: verbrand ( voor het eerst op 14 maanden), veel te laat in ons bed maar wat een ontspannende dag.

Suwarrow dag 514

Wekker loopt af. Gaan een Manta poets station bezoeken. Openingsuren: van 7 tot 9u in de ochtend. 4 dinghy’s en 2 kano’s komen met zijn allen afgetuft ( zijn er op 2 dagen tijd in geslaagd van weer een gezellige gemeenschap te vormen). Plonsen er in en worden onmiddellijk getrakteerd op een volwassen manta. “Zo groot hebben we het nog nooit gezien” roept ons Fien, gelijk heeft ze. 10 snorkeltjes volgen het dier, af en toe duikt er iemand naar toe, heel rustig zweeft de mastodont verder. Alleen het concept poets station ontgaat me even, ik snap hem niet. Het elegante dier gaat plots over een heel  ondiep blok koraal, poetsvisjes komen tevoorschijn uit het koraal en gaan onder hem mee. Beetje later zwemt hij weer netjes boven dezelfde koraal blok en zet de poetsvisjes terug af. Helemaal proper verdwijnt hij terug in de diepte. Prachtig toch!

Heet! Van de 14 maand dat wij nu aan het reizen zijn, is dit het warmste dat we al ooit hebben mee gemaakt. Binnen in de boot kan je niet meer komen, de ijskast gaat in overdrive. De Nautilus wordt omgetoverd tot een gipsy boot, hangt vol met doeken, alles om de zon weg te houden. In de dinghy kruipen en gaan zitten is onmogelijk. Brengen de hele namiddag in de kuip door. Boodschap is zo weinig mogelijk bewegen.

Afspraak om 16u op het strand voor een Potluck  ( elke gast brengt een gerecht mee, ter info voor hen die het woord niet kennen, ik dacht eerst dat het om een plaatselijk gerecht  ging van de Cook  Islands). De avond brengt: lekker eten, krabben race, voederen van de grote haaien, veel plezier, muziek ( Fien en Seppe gaan spontaan naast de muzikant staan, niks verlegen gewoon glimmen doen ons kinderen) en als afsluiter jacht op de kokosnoten krab samen met Harry ( de park ranger).  De eilanden en zijn bewoners van de Pacific hebben definitief ons hart veroverd.

Suwarrow dag 515

Op kanaal 16 weer galmt“ All ships, All ships, All ships, this is the Suwarrow net please go to channel 17 for the planning of the day”

“ At 16 o’clock we have a fishing contest for the ones who are interested and a yoga session starts at that time on the beach. 17h30 there is a sundowner on the beach so for the ones who want to be certain that the sun goes down please join us!”

De sfeer zit er in hier in Suwarrow.

Onze 2 bengels hun Engels woordenschat gaat er met reuze stappen op voorruit maar deze keer met een Amerikaanse tongval. Seppe zijn nieuw stopwoord “ oooooooooooh men!”. Ook op muzikaal vlak maken ze immense voorruit gang. Gisteren leerden ze de tamboer bespelen, vandaag was het tijd voor mondharmonica en gitaar. ”Kom Fien gaan we samen muziek maken?” vraagt de jongste. Nieuwste kinderbandje is ontstaan op een eiland in de Pacific! Moet zeggen dat ze alle 2 het muzikaal talent van Hans hebben geërfd( gelukkig maar) .

Suwarrow dag 516

Oververhit! De temperatuur is hoog en geen zuchtje wind. Ondertussen moet er brood gebakken worden, minstens 50° graden binnen. Gaan snorkelen om af te koelen. Springen met 4 in het water en Seppe verdwijnt naar een ondiep stuk. Hij roept “ kijk Fien”, alle 3 draaien we ons om en op dat moment zien we 3 haaien (van volwassen formaat) naar Seppe zwemmen. Roepen hem, hij begint te flipperen en 1 van de haaien accelereert…Hans is op tijd bij Seppe en de haai draait terug. Zwaar onder de indruk (het gevoel valt niet te omschrijven) kruipen we met 4 terug in de dinghy.

Eigenlijk moet ik alles neer schrijven. Toen we hier aankwamen viel het op dat er veel zwartpunt rif haaien druk rond de boot zwommen. 7 om exact te zijn. Hebben al tussen behoorlijke hoeveelheden zwart punt rif haaien gezwommen (minsten 40  tegelijk in Fakarava) maar tot nu nog nooit gezien dat ze zo nerveus waren. Borden afspoelen in de zee na de potluck was onmogelijk. De haaien kwamen bijna op het drogen gesparteld. Gisteren toen de mannen een vis binnen haalde voelde Hans de haaien tegen de dinghy duwen. De spoelbak werd uitgekuist nadat de vis netjes in stukken was gesneden en Jacob en Hans hoorde de haaien tegen Kwispel knotsen. Natuurlijk hebben de 2 heren er niet beter op gevonden om als afsluiter de vissen staart aan een touwtje te hangen en te experimenteren hoe de haaien er op reageerde. Gek werden ze, een grijze rif haai die van uit de diepte kwam maakte een einde aan hun spel. Dag staart en dag stukje touw. Staat op film, zien we natuurlijk net voor we gaan snorkelen, zal ons gevoel wel een beetje beïnvloed hebben maar toch … de haaien zijn hier heel zenuwachtig, lijkt wel of ze honger hebben.

Cara doet een knutsel uurtje met Fien en Matthieuw maakt nieuwe blinkertjes om te vissen met Seppe (ondertussen zwemmen er hier al 3 haaien met een haak in hun bek rond). Hans en Jacob maken een overheerlijke visschotel terwijl ik, Cara, Harry en Helena yoga doen op de steiger van Suwarrow met het geluid van de zee en op de achtergrond de ondergaande zon. Het is gewoon een gezellige bedoening hier.

Suwarrow dag 517

Geen wind, kunnen niet verder reizen dus: “ this is the Suwarrow net, today we present a hair dresser moment on the beach at 15h30 and from 17h fishing or yoga!!!” 3 cruisers willen wel een korter coupeke, waaronder ik. Cara begint te knippen…”oh a bit more here and oh a bit there…mmmmmm here it is still to long”. Ik voel hoe mijn haar korter en korter wordt. Zalig in deze hitte! Moet gezegd worden…ze levert een geweldige job ( heb maar 2 plukjes moeten bijknippen ’s avonds voor de spiegel!). Hans leeft zich ondertussen volledig uit op Jacob, die heeft nu alleen nog een paar pluimpjes staan.

Hans, Seppe, Matthieuw en Jacob gaan vissen met het Nautilusje. Schattig als je ze zo zie racen door de atol met hun vislijnen slepend achter ons Nautilusje (ben er zeker van dat ze het meer voor de gezelligheid dan voor het vissen zelf doen!). Seppe leert iedereen ondertussen hoe het echt moet :“donker aasje voor op het rif en een licht aasje voor in dieper water”. Harry benoemde hem tot ‘ the best fisher man of Suwarrow’ en hij neemt zijn taak heel serieus.

Suwarrow dag 518

Op VHF kanaal 16 klinkt het volgende“ Fair well Suwarrow party at the beach this evening”. Eerste boten vertrekken morgen.

Hoofdonderwerp van de dag…de wind. Gek, misschien denken we dat we de weerkaarten kunnen veranderen door er veel over te praten. Iedereen zegt hetzelfde,  er is geen wind of te weinig wind. Het is ook nooit goed! Volgende onderwerp, naar waar zeil je? Komen allemaal terug samen op hetzelfde punt Tonga maar met andere tussenstops en wij varen in 1 keer tot Tonga als alles goed ga.