zaterdag 30 januari 2016

Indonesie Flores naar? dag 930

Zeilen aan een behoorlijk tempo 20 nm pal noord. Plannen te tacken maar geen zuchtje wind meer. Elke avond valt alle wind weg tot de volgende middag deze avond is niet anders. Stoer gaat er door mijn hoofd ' drijven we, hebben tijd'. Allemaal goed en wel natuurlijk als je niet tegen 2,8 knopen achteruit drijft. Dat 18 u verder voor er terug wind is waar je de stroming mee aan kan...reken maar uit. Zie het even niet zitten. Wat nu, de motor starten...na 2 u wikken en wegen en 5 nm verder van onze bestemming te zitten gaat ons ronkend dier op. Heb niet genoeg woordenschat om de zenuwen die door mijn lijf gieren te omschrijven. Angstvallig staren we met 2 om de 2u naar het olie peil stokje. De wind laat het af weten alleen de stroming blijft een constante. Tegen 2 knopen tuffen we verder. De keren dat ik bereken hoeveel diesel we nog aan boord hebben zijn niet te tellen. Als we terug vallen naar 1.2 knopen snelheid, een squalsh van jewelste over ons heen krijgen die ons opslag tegen 4 knopen achteruit zet ( dus binnen de 15 minuten heb je alles wat je motorde het uur er voor ongedaan gemaakt) besef ik toch wel stillekes aan dat we terug naar Riung moeten. 2,5 knopen stroming tegen en wind op kop daar kunnen wij niet tegen op zelfs niet tackend. Als we over stuurboord gaan hangen varen we pal noord als we over bakboord gaan hangen varen we Riung binnen. Hans wil nog even doorzetten maar argument 1 is al voldoende om in te zien dat we terug moeten...we hebben niet genoeg diesel aan boord. Laat staan voldoende olie om elke 10 u de olie te verversen. Draaien dus over bakboord.